Tylko na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy blisko 80 tys. osób otrzymało w Krakowie, Toruniu i Łodzi newsletter ekoporadami, jaki w ramach programu „EcoSmart” rozsyłają Nowe Czyżyny, Nowe Bielawy i Nowa Górna. Projekt edukacyjny, realizowany przez centra handlowe, coraz skuteczniej dociera do lokalnych społeczności.
Popularyzacja zagadnień związanych z ekologią znalazła się w centrum działań CSR, jakie Greenman Poland realizuje w trzech obiektach ze swojego portfolio. Aktualnie trwa już czwarta edycja programu edukacji ekologicznej, za sprawą którego centra radzą, jak zasady zrównoważonego rozwoju wcielić w życie. Wspiera je w tym specjalny newsletter, który trafia do lokalnych społeczności, w tym do klientów oraz najemców. Co roku dociera on już do blisko 80 tys. osób w trzech miastach. Wydawnictwo, mające formę prostego poradnika, tworzone jest we współpracy z partnerem „EcoSmart” – Fundacją dla Edukacji Ekologicznej.
– Na co dzień słyszymy hasła typu: cyrkularność, zero waste, recykling czy eko i bio. Nie zawsze jednak wiemy, co się za nimi kryje. Tymczasem stoją za nimi konkretne cele i działania, które każdy może realizować na co dzień. Poprzez nasz newsletter zachęcamy do tego – mówi Anna Brzozowska, Senior Shopping Center Marketing Manager w Greenman Poland. – Wydawnictwo, dystrybuowane wyłącznie online i zgodnie z zasadą less paper, przybliża naszym społecznościom praktyczną stronę ekologii, pokazując, jak każdy, drobnymi gestami, zmianą nawyków i decyzjami, może przysłużyć się planecie. Co więcej, spełnia ono ważną rolę relacyjną – jest bowiem zachętą do udziału w naszych akcjach – dodaje.
Tylko w 2024 roku trzy centra zorganizowały aż 12 wydarzeń poświęconych ekologii, w tym m.in. zbiórkę elektrośmieci, podczas której zgromadzono 2060 kg elektroodpadów, warsztaty rewildingu łąk miejskich dla dzieci, warsztaty niemarnowania żywności połączone z nauką robienia kiszonek, czy warsztaty GOZ dla 100 uczniów szkół podstawowych, połączone z tworzeniem domków dla owadów i sprzątaniem polan. Centra wprowadziły także EKObohaterów – Metaplastikę, Szklaniora, Zmieszusia, Biolkę i Papierusia – pięciu brand heroes, których imiona nawiązują do pięciu frakcji odpadów.
Bieżący rok przyniósł kolejne takie akcje. W tym wiosenną zbiórkę elektroodpadów w Nowych Bielawach, połączoną z wymianą zużytej elektroniki na kwiaty doniczkowe. Zorganizowano także – w partnerstwie z MOP Toruń – warsztaty dla dzieci „Zostań inżynierem”, poświęcone m.in. segregacji odpadów i sadzeniu nasion w torfowych doniczkach. W Krakowie działał natomiast punkt adopcji roślin funkcjonujący na zasadzie swapu. W Nowej Górnej zorganizowano z kolei akcję adopcji kotów i zbiórkę na ich rzecz. W czerwcu w obiektach ruszyły także Punkty Lokalnych Inicjatyw Społecznych. Jest to przestrzeń, jaką centra bezpłatnie udostępniają m.in. organizacjom ekologicznym w celu prowadzenia akcji edukacyjnych czy warsztatów.
– Tylko w 2024 roku w organizowanych przez nas warsztatach i akcjach udział wzięło ponad 4,7 tys. osób, w tym w dużej mierze dzieci. Także w tym roku wydarzenia te cieszą się dużym zainteresowaniem, pokazując, że edukacja ekologiczna – w ciekawej i angażującej formule – jest dla społeczności atrakcyjna, zwłaszcza jeśli opiera się na praktyce. Co więcej, integruje wokół wspólnych celów korzystnych dla środowiska – mówi Anna Brzozowska.
Ten kierunek Greenman Poland planuje umacniać. – Przed nami kolejne miesiące realizacji „EcoSmart”. Tylko w tym roku, za pomocą newslettera, pokazaliśmy już naszej społeczności, jak czytać metki i składy ubrań, aby kupować w sposób zrównoważony, powiedzieliśmy, dlaczego warto sadzić drzewa i tworzyć zielone oazy, oddawać ubrania do recyklingu czy ograniczać oświetlenie w trosce o zasoby. To konkretna wiedza, którą każdy może wcielić w życie – także za sprawą warsztatów i akcji, które planujemy na II połowę tego roku – zapowiada Anna Brzozowska.