Centra convenience coraz częściej pełnią rolę hubów społecznościowych Opublikowano 24 kwietnia 2025

Namawiają mieszkańców do badań, zachęcają do sportu i udziału w wolontariacie, a nawet przypominają, jak segregować śmieci. W miarę wzrostu sektora convenience w Polsce centra rozszerzają swoje role społeczne, stawiając na integrację sąsiedztwa wokół ważnych dla niego tematów oraz współpracę z trzecim sektorem.

Już co drugi Polak może dotrzeć do najbliższego centrum convenience w zaledwie 15 minut – wynika z raportu „Investing in Safe Havens”. Prognozy wskazują, że odsetek ten w najbliższym czasie będzie rosnąć. Format convenience jest obecnie najszybciej rozwijającym się na polskim rynku retail. Na ekspansji korzystają nie tylko konsumenci, ale również lokalne społeczności. Jak?

 

Centra stają się miejscami integrującymi mieszkańców wokół lokalnych inicjatyw, wykraczając tym samym poza tradycyjne funkcje. Działania kulturalne, prozdrowotne czy proekologiczne, z których korzystają okoliczni mieszkańcy, już stały się elementem strategii rozwoju wielu obiektów convenience. Także długofalowe współprace z organizacjami pozarządowymi i miejskimi instytucjami zyskują na znaczeniu.

 

– Centra convenience to dziś nie tylko miejsca codziennych zakupów. Obiekty te coraz częściej pełnią także rolę hubów społecznych, które przybliżają mieszkańcom wartościowe inicjatywy - mówi Anna Brzozowska, marketing manager CH Nowe Czyżyny w Krakowie. – Co więcej, centra systematycznie rozszerzają sieć lokalnej współpracy z fundacjami, stowarzyszeniami, kooperatywami czy instytucjami działającymi na rzecz ekologii, dzieci czy profilaktyki zdrowotnej. W rezultacie wydarzenia, akcje i kampanie tych podmiotów odbywają się dziś w przestrzeniach centrów, docierając do szerokiego grona odbiorców – mówi.

 

Taki kierunek rozwoju społecznej funkcji przyjęły również trzy centra z portfolio Greenman Poland – Nowe Czyżyny w Krakowie, Nowa Górna w Łodzi i Nowe Bielawy w Toruniu. Każdy z obiektów co roku organizuje kilkanaście wydarzeń o charakterze społecznym, które odbywają się we ścisłej współpracy z trzecim sektorem lub instytucjami miejskimi.

 

– Praktycznie każdemu organizowanemu przez nas wydarzeniu towarzyszy dodatkowa aktywność wspierająca lokalnego partnera. Akcje prosprzedażowe często łączymy ze zbiórkami charytatywnymi na rzecz: kobiet w kryzysie bezdomności, schronisk dla zwierząt czy dzieci. Z kolei imprezy uzupełniane są o działania o charakterze edukacyjnym, sportowym czy proekologicznym. Korzysta na tym każda ze stron. Dzięki partnerstwom skutecznie realizujemy nasze cele społeczne. Z kolei partnerzy zyskują przestrzeń pozwalającą na skuteczne dotarcie do tysięcy odbiorców – mówi Anna Brzozowska.

 

Największe korzyści płyną do samych społeczności.

– Poprzez współpracę z partnerami medycznymi organizujemy akcje prozdrowotne, które zwiększają świadomość na temat chorób przewlekłych oraz zachęcają do badań, np. seniorów czy kobiety zagrożone rakiem piersi. Z kolei dzięki inicjatywom proekologicznym promujemy zasady zrównoważonego rozwoju. Wspólne działania z klubami sportowymi natomiast motywują dzieci do uprawiania różnych dyscyplin sportowych, wspierając walkę z otyłością – wylicza Anna Brzozowska.

 

– Społeczność zyskuje wiedzę i umiejętności, a także wie, do kogo zwrócić się po wsparcie w razie potrzeby. To tworzy unikalną więź między centrum a otoczeniem, która procentuje zaangażowaniem klientów w akcje zbiórkowe, wsparciem działań partnera czy udziałem w wolontariacie. Tworzymy w ten sposób wspólnotę opartą na wzajemnej pomocy i zaangażowaniu – dodaje.

 

Jak podkreślają przedstawiciele Greenman Poland, ten społecznościowy trend w centrach będzie się rozwijał: – Obecność akcji społecznych i lokalnych podmiotów w centrach sprawia, że te stają się bardziej zintegrowane z potrzebami swoich sąsiedztw. Poza tym stają się aktywnym uczestnikiem życia lokalnego, wspierając inicjatywy, ale także inspirując kolejne i tworząc własne. To trend, który będzie się umacniał na polskim rynku, zwłaszcza że Polacy coraz chętniej angażują się w życie swojego sąsiedztwa czy mikrospołeczności. Taka aktywność w centrach im to umożliwia – dodaje.

 

źródło: Greenman Poland/Guarana PR


 

Przypisane branże